Mannekes! Bompi blaast 20 kaarsjes uit… bij GAMMA

Wie kent Bompi niet? De creatie van Luk Wyns fleurt al 20 jaar en 450 spotjes lang de Vlaamse radioreclame op. Als oudste radiotypetje is hij een deel van het Vlaamse radiogeheugen geworden. Tijd dus voor een welverdiend feest!

Hoe het begon
Voor GAMMA van start ging met Bompi werden de radiospots gemaakt met stemacteurs die de toenmalige politici imiteerden. Lang duurde dat niet, want in een nieuwe wet werd het verboden.

GAMMA moest op zoek naar vervanging. Iets dat ‘wat langer kon meegaan’. Via het Antwerpse bureau Morael kwamen ze uit bij Luk Wyns, die toen nog een jonge opkomende acteur was. Hij mocht komen testen en sprong er onmiddellijk uit. Hij bedacht de typetjes als een afgeleide van de familie Backeljau. Dat werd later de familie Gammermans en de rest is geschiedenis.

Een vruchtbare samenwerking
Dat het concept na 20 jaar nog lang niet uitgewerkt is bewijzen de spots die regelmatig de revue passeren.

Het is een uitstekend concept dat doorheen de jaren maar weinig is veranderd. Eenvoudig en duidelijk. Dat past perfect bij GAMMA.” zegt Rudi Petit-Jean, directeur van GAMMA. “Bompi is meegegroeid met GAMMA en GAMMA met Bompi. Wij zorgen voor de inhoud en Bompi is de saus.”.

Luk Wyns: “Grote evoluties in de personages zijn er pakweg 18 jaar niet meer geweest. Maar de accenten en invalshoeken veranderen wel constant. Eén van de geheimen is dat we nog elke keer aan de slag gaan alsof we voor het eerst een spot maken. Het is een kwestie van streng blijven en niet op automatische piloot vliegen. We hebben trouwens nog nooit dezelfde spot twee keer gebruikt.”.

Eén keer werd de Bompi-campagne onderbroken. Op aanraden van het toenmalige reclamebureau werden 6 maanden lang andere spots uitgezonden. Het resultaat? Een flinke daling in de verkoopcijfers. Het nieuwe format werd afgevoerd en de sympathieke Bompi was snel terug op de radio te horen.

Op naar de volgende 20 jaar?
Het Bompi verhaal is nog lang niet gedaan. Dit jaar zet GAMMA Bompi eens goed in de bloemetjes. Op Gamma.be kan je binnenkort meedoen aan het Happy Bompi spel en in de zomer wordt er een groot feest georganiseerd.
En natuurlijk zijn er ook speciale Bompi-promoties.

PB-GAMMA---bompi-20jaar.docx

Steven Verbeiren